Τι είναι τα Robocalls και πώς μπορεί να προστατευθεί ο καταναλωτής

Οι εποχές που στην οθόνη του κινητού μας βλέπαμε γνώριμους ή μη αριθμούς από πραγματικά πρόσωπα, έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Πλέον, η λίστα εισερχομένων κλήσεων περιλαμβάνει άγνωστα νούμερα από εισπρακτικές αλλά και πλήθος αριθμών αυτοματοποιημένων διαφημιστικών κλήσεων.

Τα λεγόμενα Robocalls έχουν λάβει διαστάσεις μάστιγας στις ΗΠΑ όπου, μόλις το 2018, πραγματοποιήθηκαν 47,8 δισεκατομμύρια κλήσεις!

Τα διαφημιστικά αυτά τηλεφωνήματα που ενημερώνουν τους καταναλωτές για λογής προϊόντα, προσφορές, πακέτα ανεξαρτήτως μέρας και ώρας, προβληματίζουν τις αμερικανικές αρμόδιες αρχές σε τέτοιο σημείο, ώστε να συνασπίσουν σε ένα κοινό μέτωπο για την αντιμετώπιση του φαινομένου παραδοσιακούς αντιπάλους και ασύνδετους φορείς.

Ρεπουμπλικανοί και Δημοκρατικοί στο Κογκρέσο, εισαγγελείς και νομικοί εκπρόσωποι και από τις 50 πολιτείες, οργανώσεις για την προστασία των καταναλωτών και υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους για τη λήψη μέτρων που θα πατάσσουν το πρόβλημα και θα θωρακίζουν νομικά τον καταναλωτή.

Μάλιστα, δύο εταιρείες τηλεπικοινωνιών (T-Mobile και Comcast) έγιναν οι πρώτες που πιστοποιούν την ταυτότητα των κλήσεων στα δίκτυά τους και, με τη χρήση ενός εργαλείου, ενημερώνουν τους καταναλωτές αν η εισερχόμενη κλήση έγινε από ανθρώπινο χέρι ή αυτόματα.

 

Άνοδος των robocalls και στην Ελλάδα 

Τα αυτοματοποιημένα αυτά διαφημιστικά τηλεφωνήματα γνωρίζουν εσχάτως ιδιαίτερη αύξηση και στην Ελλάδα. Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η εφημερίδα Καθημερινή της Κυριακής «η τεχνολογία, το ίντερνετ επιτρέπει στον οποιονδήποτε να πραγματοποιήσει χιλιάδες αυτοματοποιημένες κλήσεις στη διάρκεια ενός δευτερολέπτου – απείρως περισσότερες, δηλαδή, από τις κλήσεις με ανθρώπινη παρέμβαση ενός συμβατικού call center».

Ωστόσο, όπως διευκρινίζεται στο ίδιο δημοσίευμα που επικαλείται το άρθρο 11, τα robocalls απαγορεύονται (επιτρέπονται μόνο με την πρότερη συγκατάθεσή μας – ‘opt in’) ενώ οι διαφημιστικές κλήσεις με ανθρώπινη παρέμβαση επιτρέπονται – εκτός κι αν έχουμε εγγραφεί στον Ειδικό Κατάλογο Συνδρομητών του παρόχου μας (‘opt out’).